Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15783

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Det snackas lite premiepriser hit och dit om vattenskoterförsäkringar med en del gissningar så vi bakom guppa ville reda ut lite frågetecken genom att presentera 2st dagsfärska exempel ifrån Alandia.

Självklart presenterar vi priserna inklusive den förmånliga 10% Guppa-premierabatten som Alandia erbjudit oss entusiaster och för att du är medlem här på guppa.se (Du måste ange en kod för att erhålla rabatten när du ringer och tecknar försäkringen, koden hittar du på länken brevid) www.guppa.se/index.php?option=co ... f=3&t=1691

RXT-RS260 årsmodell 2010 värde 173.000kr utan GPS-larm.
Med 5000:- i självrisk hamnar premien på 10112:- inkl rabatten.
Med 10.000:- i självrisk hamnar premien på 8564:- inkl rabatten.
Med 20.000:- i självrisk hamnar premien på 7007:- inkl rabatten.

RXP 2006 värde 85.000kr utan GPS-larm.
Med 5000:- i självrisk hamnar premien på 4973:- inkl rabatten.
Med 10.000:- i självrisk hamnar premien på 4208:- inkl rabatten.
Med 20.000:- i självrisk hamnar premien på 3443:- inkl rabatten.

Observera att oavsett självrisknivå så är självrisken vid stöld alltid 5000kr.

Nu till det mest förmånliga erbjudandet, ni köper ett av Alandia godkänt GPS-larm (spårsändare) så bidrar dom även med upp till 1500kr i installationsbidrag och sänker er premie ytterligare 10%. Även självrisken vid stöld försvinner helt.

YachtSafe GPS larm är enligt oss det bästa valet för oss vattenskoteråkare, då det bl.a är helt ingjutet och då 100% vattentät och stötåligt plus det är extremt strömsnålt och klarar utan problem en vinterförvaring utan underhåll.
Larmet beställer ni direkt genom guppa.se här och kostar efter Alandias installationsbidrag endast 2350:-
Läs mer om larmet här: www.guppa.se/index.php?option=co ... &Itemid=17

Värt att tänka på med GPS-larm förutom förmånerna med försäkringen så är det väldigt skönt att veta att skotern går att spåra och återfinna och förhoppningsvis kan du bidra till att polisen får tag i tjuvarna, för oavsett om din skoter är försäkrad och blir stulen där ni INTE har ett GPS-larm och den förblir borta så tar ju saker & ting tid med allt vad det innebär, polisanmälan, försäkringhanteringen med ersättning och till slut så ska du ju köpa en ny maskin allt detta tar ju sin tid och som vi alla vet är säsongen inte är särskilt lång.

Med detta GPS larm så hamnar premierna på följande priser:

RXT-RS260 årsmodell 2010 värde 173.000kr med GPS-larm.
Med 5000:- i självrisk hamnar premien på 7609:- inkl rabatterna & installationsbidraget.
Med 10.000:- i självrisk hamnar premien på 6208:- inkl rabatterna & installationsbidraget.
Med 20.000:- i självrisk hamnar premien på 4806:- inkl rabatterna & installationsbidraget.

RXP 2006 värde 85.000kr med GPS-larm.
Med 5000:- i självrisk hamnar premien på 2976:- inkl rabatterna & installationsbidraget.
Med 10.000:- i självrisk hamnar premien på 2287:- inkl rabatterna & installationsbidraget.
Med 20.000:- i självrisk hamnar premien på 1599:- inkl rabatterna & installationsbidraget.

Värt att komma ihåg när man jämför premier med andra bolag är att Alandia premierar skadefria kunder. Detta innebär att du för varje skadefritt år får ytterligare 5% rabatt på din årspremie, dock max 25% rabatt.
Detta innebär att även om Alandia skulle vara några hundralappar dyrare än konkurrenterna i år, så är kanske premien billigare nästa år, och ännu billigare året efter det, för att inte tala om året efter det...!
Alandia försäkrar din skoter oavsett om det är en import eller svensksåld, dom går enbart på värdet.

När ni står inför valet av en försäkring så bör ni verkligen läsa igenom villkoren, det finns många småsaker som kan vara avgörande vid en eventuell olycka, här nedan har ni lite bra exempel som man kan råka ut för.

Scenario1. Säg att ni är på väg till sjösättningen och blir tvungen att tvärbromsa och får bakomvarande bil inkörd i din fina nya skoter som blir sopor, här är er skoter helt försäkrad genom Alandia medans andra inte erbjuder detta.

Scenario2. Du tar din skoter ut till sandhamn för att äta middag. Du lämnar din skoter i gästhamnen (givetvis fastlåst).
Med vissa bolag får du aldrig lämna din skoter obevakad sålänge det inte är på din egen fastighet där du är skriven. Med Alandias försäkring får du lämna skotern obevakad i upp till 48 timmar.
Detta innebär att om du är försäkrad i Alandia så gäller försäkringen även när du lämnar skotern i sandhamns gästhamn. Med andra bolag är din skoter i detta fallet helt oförsäkrad.

Om du även har ett GPS-larm istallerat i din skoter får du lämna den i upp till 10 dagar i vattnet!

Scenario 3. Du har skotern på trailern bakom bilen och ska in och tanka och ta en burgare på McDonalds. Vissa försäkringsbolag ersätter inte stöld av skotern då denna står på trailer. Givetvis gör Alandia detta!

Ovanstående är bara några exempel på varför Alandia kallar detta för en "riktig" vattenskoterförsäkring. Dom har utformat villkoren för att vi skall kunna använda våra skotrar utan massa finstilt i villkoren som man endast upptäcker när skadan väl är skedd. Och det kanske inte är så konstigt att villkoren är bra, eftersom det är samma villkor som för Alandias andra försäkringar, dvs motor och segelbåtar där dom tillhör det största bolaget..

Så där hoppas ni fått lite rättsida på försäkringspriser och framförallt att ni ser till att skaffa er en försäkring, en sak om skotern blir stulen, det är dina pengar 50.000kr - 180.000kr i snitt.. -Fine du har förlorat dina pengar MEN säg att du råkar smacka in skotern in i en mindre Yacht då kan det bli RIKTIGT dyrt för dig för att inte tala om du råkar köra på någon stackars badare.

-Aldrig tidigare har det varit så förmånligt att ha sin skoter försäkrad. -Tack Alandia.
Alandia når du på telefonnummer: 08-6300245

GPS larmet.
gps.JPG
//GuppaCrew
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15802

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

guppa skrev: (...)
Med 20.000:- i självkrisk hamnar premien på 3443:- inkl rabatten.

Observera att oavsett självrisknivå så är självrisken vid stöld alltid 5000kr.
(...)

När är det 20 000 kr-självrisken används? Motorhaveri? Grundstötning? Krock med båt/brygga? Skotern sjunker pga hål i pumptunnel (eventuellt trimmad)?

guppa skrev: (...)
Scenario1. Säg att ni är på väg till sjösättningen och blir tvungen att tvärbromsa och får bakomvarande bil inkörd i din fina nya skoter som blir sopor, här är er skoter helt försäkrad genom Alandia medans andra inte erbjuder detta.
(...)

Går inte detta redan på bilens trafikförsäkring? Alltså bakomvarande bilens trafikförsäkring.

Ps. Såg att du råkat skriva "självkrisk" istället för "självrisk".
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15826

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Tar man hand om skotern kan sjövett och skiter att köra på grund då blir det ju riktigt billigt att försäkra en lite äldre RXP om du har larm också med en självrisk på 20.000:-. Det är ju oftas att vi är nojiga att maskinen skall bli stulen eller hur. Och då kostar det ju oss ingenting om man har GPS larm.
/Robban

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15827

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Min största noja är en repris på förra årets händelser. :cry: :cry: :cry: :cry:

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15892

• jonash
  • jonash Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hej. Fick idag hem papperna från förra årets försäkringsbolag som jag försäkrade skotern i. Och nu tänkte jag jämföra lite med atlandias försäkring och så. Det skulle vara tacksamt om någon kunde hjälpa mig lite på traven. Jag skriver nu upp all möjlig information som möjligt:

Det gamla försäkringsbolaget: Årspremie 2968 kr.

självrisker:
10 000 sjöskada
6000 brand, uppläggning och transport
10 000 eller 15 000 vid stöld vilket beror på hur förvaringen ser ut.

Jag har en Seadoo GTX 03
På sommaren ligger den på stranden på min tomt på min ombyggda trailer. Den är fastlåst i ett betong fundament med klass III lås men jag har inte installerat klass III öglan än på skotern. Jag bor i Gävle.

Det jag då undrar: Hur ser detta ut jämfört med atlandias? Minskar självrisken om det sitter klass III ögla på skotern? Tacksam för svar!

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15898

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Ring till Alandia och fråga men först ta reda på vad din skoter är värd. Jag skulle tippa på ca 55.000:- Och i ditt fall skulle jag nog ha en självrisk på 20.000:- vid sjöskada, brand och transport, dessa olyckor går det ju att undvika om man kör med insidan av huvudet. Sen skulle jag sätta in ett GPS larm för att få ner premien ännu mer plus att använda Guppa rabatten. Du kan ju alltid flytta med larmet om du köper en annan maskin. För risken att bli av med en -03 är lite mindre än att bli av med en nyare maskin så man kanske mest köper larmet för att få billigare premie. Men skulle du få maskinen stulen så är det ingen självrisk om förvarar den som du beskriver skulle jag tro. Men som sagt ring och kolla det börjar bli dags glöm inte att uppge guppa koden för att få 10% rabatten.
/Robban

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15930

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag är lite tvärt om faktiskt, skit lite samma om den blir stulen.
Det ja är mest ute efter är själva ansvars delen, säg att man skulle köra på en styrpulpet båt och skada en allvarligt för livet så blir det nog fruktansvärt dyrt, då är värdet på skotern inget.
Matriellt går ju alltid ersätta.
Varför erbjuder inga försäkringsbolag detta med endast ansvar?????
För att få en rimlig kostnad måste man ju ändå ha en helvetes självrisk på stöld och sen ska man ha grejer för flera tusen att låsa fast den med ????? :?

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15940

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Fast självrisken vid stöld samt kraven på lås gäller ju bara om du vill att försäkringen täcker vid en eventuell stöld. Är det så att du bara är intresserad av ansvarsförsäkringen så kan du ju låsa fast den med ett cykel lås och när den sedan blir stulen så skiter du i att kontakta försäkringsbolaget. Du slipper därmed självrisk och eventuellt strul pga cykel låset. ;)

Sen kan jag ju tycka att 20 000 kr i självrisk vid en stöld är lite pengar jämfört med 160-170 000 kr för en ny skoter.

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15944

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jo givetvis absolut ja låser den aldrig har den i larmat garage istället.
Men då skulle ju premien bli billigare antar ja om det bara var ansvar, det var så ja mena.
Skulle ja ha en skoter för 160-170 då är det ju en helt annan 5a.

Re: Dagsfärska försäkringspremier ifrån Alandia 15 år 11 månader sedan #15959

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Lime skrev: Sen kan jag ju tycka att 20 000 kr i självrisk vid en stöld är lite pengar jämfört med 160-170 000 kr för en ny skoter.

Självrisken vid stöld är ju alltid 5000:- Med Alandia försäkringen men har du spårsändare så är den 0:-

/Robban

Sidan laddades på: 0.092 sekunder