Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Re: Försäkrar Alandia importskotrar? 15 år 6 månader sedan #24172

• rivver
  • rivver Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Svaret på frågan är JA!

Dock får man mindre ersättning för en importerad skoter.

Kollar man på blocket verkar folk vilja ha lika mkt för en importerad som en svensksåld! Men ändå får du mindre ersättning vid olycka! Mitt val vart enkelt jag köpte en svensksåld!

Med Guppa rabatt startspärr och GPS larm fick jag 4 500:- med ett basvärde på 115 000:- för skotern samt tillbehör för 8 000:- GPS + GPS Larm. Iofs galen självrisk. "Självrisk för sjö-, uppläggnings- och transportskador 20 000:-" samt 5 000:- vid stöld.

Tänk på att de inte försäkrar din 80-trailer så ingen ide att räkna med den i det försäkrade värdet!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Försäkrar Alandia importskotrar? 15 år 6 månader sedan #24173

• lollare
  • lollare Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
man får inte mindre ersättning för en importerad skoter.

När man försäkrar skotern får man uppge vad den är värd, sen försäkras den på det värdet.

Det är ju inte så att du kan försäkra en skoter på ett värde av 100 000kr, sen bara få ut 80 000kr vid olycka för att den är importerad.
RXP 2004, Riva steg II

Re: Försäkrar Alandia importskotrar? 15 år 6 månader sedan #24175

• rivver
  • rivver Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Hej,

Har du kollat upp det eller vill du att det skall vara så?

Just värderingen var en fråga jag tog upp innan jag tecknade förs och enligt Alandia värderar de efter Blocket samt ÅF/Verkstäder. Dvs de gör en värdering...

När jag frågar via mail får jag som svar att en icke CE märkt skoter värderas lägre än en CE märkt...

Alandia berättar också att värdering på en vattenskoter blir en bedömning så det går alldrig att få ett exakt svar ifrån Alandia de kommer pröva från tillfälle till tillfälle och de kommer vilja börja lågt (det sista är en egen synpunkt)... Bara att de använder blocket för värdering gör ju ganska stora säsongsvariationer...

Re: Försäkrar Alandia importskotrar? 15 år 6 månader sedan #24230

• anders gp
  • anders gp Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
RXP -07 Riva steg 1 +Moms ;) GPS 64,4 Knop

Re: Försäkrar Alandia importskotrar? 15 år 4 veckor sedan #27000

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Som skrivet de försäkrar import maskiner och går på marknadsvärdet på maskinen.

Se ni som kör lite äldre maskiner som kör oförsäkrade gör inte det om olyckan skulle vara framme och vi kör in i en båt eller har sönder något annat när ni framför vattenskotern så blir ni ersättnings skyldiga av hela beloppet.

TIPS: Sätt värdet till 50000:- på maskinen och välj högsta självrisken som är på 20000:- så kommer ni få en premie på 2167:- inkl Guppa rabatten, då skulle en skada när ni skadar annan egendom endast kosta 5000:-, men 20000:- vid stöld, brand, sjöskada,transport och vinterförvaring. För hur ofta blir en maskin för 0-50000:- stulen tjuvarna tar ju oftast någon lite nyare maskin då de slaktar eller säljer dessa vidare.

Har man en 50000:- maskin har låst fast den enligt rek så blir den oftas inte stulen då det är för mycket krångel för för lite värde.

Gå in på deras hemsida och beställ en offert länk nedan:

ombudsweb.alandia.com/AlandiaForms/SkandForm.aspx?lang=0

Men glöm inte uppge att ni skall ha Guppa.se rabatten i offerten som är på 10% som ni får för att ni är medlemmar här på Guppa.

/Robban

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.069 sekunder