Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10065

• malibu
  • malibu Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 0
Har en Vattenskoter släp idag.. Tiki BT-300 som är "norge" registrerat EU 80 släp..

Är det någon av er som har registrerat om en utland registrerad släp till svensk.. För det är väl inte samma sak som ny registrering. Vad tror ni ??

Sen har jag en Jetloader årsmodell 2009 stående i Sverige. Det finns nog inga speciella papper utom kvittering på denna. Behövs det nått tilläggs papper för registreringen till EU 80 släp? Vet att den måste vägas på vägverket utan last.

Tacksam för svar /Kimmo T

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10066

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tiki
Du måste göra en reg besiktning på vagnen och till det behöver du ditt ursprungsintyg. Reg besiktningen kostar 870 kr för en Eu trailer och kan göras på vissa utav bilprovningens anläggninar tex i Moraberg (Södertälje). Du bestämmer själv Totalvikt på vagnen.

Jetloader
Samma sak gäller för Jetloadern, om du saknar ursprungsintyget så får du försöka få ett utav tillverkaren vilket jag tror blir svårt. Det du annars kan göra är att ansöka om ett ursprungsintyg av Transport styrelsen som om att du hade byggt trailern själv. Det sitter väl en Alko single torsion axel på jetloadern, en kulhandske från Knott och det övriga som krävs så det ska inte vara några problem vid besiktningen.

Skulle jag vara du skulle jag sälja vagnarna och köpa en ny färdig reggad i Sverige.

Rätta mig gärna om jag har fel och berätta gärna också hur det går för dig.
FZR
Tillsalu, vid intresse hör av dig till erikaga(at)kth.se

Min Youtube Kanal

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10067

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1

Eee skrev: (...)
Skulle jag vara du skulle jag sälja vagnarna och köpa en ny färdig reggad i Sverige.
(...)

Och gör du det (och eftersom du har en Sea-Doo) så finns det ju bara en trailer att köpa: Sea-Doos nya egna!
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10079

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Eee skrev: Tiki
Du måste göra en reg besiktning på vagnen och till det behöver du ditt ursprungsintyg. Reg besiktningen kostar 870 kr för en Eu trailer och kan göras på vissa utav bilprovningens anläggninar tex i Moraberg (Södertälje). Du bestämmer själv Totalvikt på vagnen.

Jetloader
Samma sak gäller för Jetloadern, om du saknar ursprungsintyget så får du försöka få ett utav tillverkaren vilket jag tror blir svårt. Det du annars kan göra är att ansöka om ett ursprungsintyg av Transport styrelsen som om att du hade byggt trailern själv. Det sitter väl en Alko single torsion axel på jetloadern, en kulhandske från Knott och det övriga som krävs så det ska inte vara några problem vid besiktningen.

Rätta mig gärna om jag har fel och berätta gärna också hur det går för dig.

Hej.. nej det är nog inte aktuellt med køp av nya vagnar.. ska nog førsøka få dom registrerade i sverige.. Bägge är av årsmodell 2009..

angående jetloadern så ska jag ta och kontakta säljaren/butiken där den køptes.. han kanske har typintyg då..

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10080

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Lime skrev:

Eee skrev: (...)
(...)

Och gör du det (och eftersom du har en Sea-Doo) så finns det ju bara en trailer att köpa: Sea-Doos nya egna!

Den Seadoo vagnen ser verkligen bra ut och är säkert bra vagn før seadoo skotrarna..
men jag tror att väldigt många kommer att køra sønder sina impellrar/slitringar då dom gasar så hårt när dom ska upp på vagnen.. detta kommer nog att suga upp en del skit från botten.

Sen har jag aldrig vart så nøjd med nån annan vagn som tiki.. den är riktigt fin

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10083

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tror det är svårt att träffa låsmekanismen, och om man vågar gasa på där det är grunt vatten så kan man lika gärna köra upp på ett par rails.

Jag vet inte hur ni kör ni åker skoter men jag är fan inte torr och mår inte dåligt att få våta skor när jag kliver av skotern efter ett åk.
FZR

Min Youtube Kanal

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10084

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member
ne och sen har jag ju tagit bort backen på min rxp.. blir och simma in med skotern hehe:)

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10086

• eee
  • eee Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hehe va? Man backar väl inte in till trailern. Men vad är det som är så bra med Tiki trailern? Har du den med tipp och isf när det till användning?
FZR

Min Youtube Kanal

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10087

• malibu
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag har i alla fall lite problem när man kør skoter utan back och hålla mig lugn och komma in rätt mot kärran direkt.. det går ju inte direkt ångra om det flyttar sig lite sidled när man inte har back.. det tar ju nån meter och snurra runt och försöka på nytt igen..

Det som är riktigt bra på Tiki Släpet enligt mig.

- den är bred (den syns enkelt i speglarna när man backar oavsett dragbil) de flesta andra är smalare än bilen.. gör att backningen blir vinglig
- fullt justeringsbar "enkelt" passar alla skotrar/jetski
- behöver inte ta av ljus varje gång.
- stabil och køra med i høgre hastighet
- glidmedarna är inte så breda som vanligt. om rampen är extremt lång grund så får man av skotern utan super krafter.. alla med t.ex jetloader sliter med detta

Och nej jag har aldrig använt tippen..

Visst seadoo`s släp är säkert bra uppfinning.. men jag kommer personligen aldrig køpa en

Re: Kanske lite offtopic men kör ändå.. 16 år 6 månader sedan #10091

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Synd att jag nyligen slängde mina trailervarningsstolpar som jag personligen själv aldrig haft monterade men som ska underlätta att se vart trailern slutar om man har bil modell större!

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.069 sekunder