Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Förarintyg för båt och skoter. 16 år 7 månader sedan #9393

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Förarintyg som kommer att gälla som båtkörkort.

Har idag prata med en tjej som heter Pernilla Ingvarsson som kör race båt i ÖRK hon håller även kurserna Förarintyg och Höghastighets navigering. Hon skulle kunna hålla kurser för folk här på Guppa.se nu under vintern för vattenskoter förare om det finns intresse. Kursen håls i Norrtälje norr om Stockholm kursen är på en dag med examination samma dag det är en komprimerad utbildning. den kommer förmodligen kosta ca 1000-1500:- inkl materialkostnader och prov avgift.

Detta kan jämföras med medborgarskolans kurs som kostar 2900:- plus materialkostnad tillkommer med ca 550 kr. Prov anordnas i anslutning till kursen avgiften 300 kr betalas direkt vid provtillfället och tar 2st Lördagar i anspråk totalt ca 21 timmar.

Kursen innehåller grunderna i navigation, sjövägsregler, säkerhet till sjöss, sjöväder och sjömanskap. Efter avslutad kurs anordnas prov för Förarintyg. Ett Förarintyg kan bytas in mot ett båtkörkort om det blir obligatoriskt.

Guppa kursen med Pernilla.
1000-1500:- exakt pris meddelas senare om intresse finns.
Ca 9 timmar en dag.

Medborgarskol kursen.
3750:- Förarintyg - intensivkurs helg
Ca 21 timmar två dagar.

Det var ett gäng som gick kursen inför Roslagsloppet alla klarade provet med fjäder i hatten.
Detta förarintyg är det som kommer kunna bytas ut till båtkörkort när det kommer om det kommer. Så passa på att gå denna kraftigt rabatterade kursen genom Guppa/Pernilla.

Vad säger ni finns det intresse att gå en billig kurs i vinter så att ni har förarbevis till nästa sommar, skriv in ert namn plus nickname i tråden nedan så att jag ser hur många som är intresserade att gå så jag kan gå vidare till Pernilla, är det jätte många som vill gå så kommer det att ordnas flera olika tillfällen. Så sitt nu inte och avvakta tills flera har anmäl sig ju snabbare vi ser hur många som är intresserade desto snabbare kan vi få fram datum för kurs tillfällen. Detta är en intresse anmälan den är inte bindande på något sätt, men en finger visning på hur många som vill skaffa det intyg billigt.

Detta är ett steg att höja statusen på oss skoterförare, då båtfolk ofta säger att vi inte kan något om sjöregler och sjövett. Kan ju vara trevligt att då ha detta på papper.

Detta är en av många saker som sker för er som är medlemmar på Guppa. Och ni som är inne som gäster bli medlem det kostar inget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 7 månader sedan #9425

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Medborgarskolan har även kvällskurser, 2,5tim /en kväll i veckan, 10 veckor !
Jag går den just nu och den kostar bara 1050:- plus kurslitteraturen !

/Roffe
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 7 månader sedan #9498

•  Profilbild Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
Bara för att vara extra tydlig kursen går i Norrtälje lite norr om Stockholm.
Med detta intresse för kursen på så få dagar så kommer det bli flera kurs tillfällen skulle jag tro, jätte kul att så många har pm mig plus skrivit upp sig i tråden. Detta är ju även ett bra tillfälle för Guppa medlemmar att täffas och hetsa varandra till olika projekt BUSE du lär väl hetsa några av killarna att trimma sinna maskiner till sitt max skulle jag tro :)
/Robban

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 7 månader sedan #9503

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Det som gör det hela intressant för mig och rxp_strömberg är att allt sker på en dag.. vi har många mil för att ta oss dit.. sen blir det extra kul och möta guppa gänget 8-)

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 7 månader sedan #9577

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej på Er!

Pillan är mycket erfaren och kunnig på området, hon har själv varit aktiv i många år och är även en av de bästa offshorenavigatörer vi har Sverige. Blir nog en riktigt bra kurs som är väl värd pengarna. :winner:
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 6 månader sedan #9716

• mattiask89
  • mattiask89 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Rätta mig om ja har fel men läste nånstans att det kanske inte räcker med bara förarbevis om det blir lag på det man skulle visst bygga på med höghastighets navigering för att få köra båtar över 35 knop ????
Nån som vet nåt mer exakt???

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 5 månader sedan #10962

• malibu
  • malibu Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Bra Robban att du håller i det här.. måste ju vara fler som vill få denna kurs.. anmäl er nu.. blir garanterat en kul kurs med galna guppa folk..

Robban.. du ska inte ordna nån fest eller middag i Stockholm trakterna efter kurs? så att vi får slåss lite i fyllan också :lol:

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 5 månader sedan #11199

• toffe
  • toffe Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Kanske ska poängtera återigen att det förmodligen kommer att bli ett såkallat båtkörkort inom dom närmsta åren förslaget ligger väl till 2011?? och då kan vi nog alla vara ganska överns om att det kommer att bli betydligt dyrare att ta detta förarbevis.

Så passa på nu när vi har fått en mycket bra chans genom Guppa.

Tycker detta är ett superbra initiativ och alltid lär man sig något nytt att ha med sig på sina skoterfärder :-D

Mvh/Toffe

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 3 månader sedan #11821

• larre82
  • larre82 Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hej på er!
Bra initiativ med utbildning innan det blir körkort.
Eftersom jag har båt sedan ett antal år så har jag
tagit både skärgårdsskeppar- och kustskepparbevis.

Så min fråga till er är om utbildningen som beskrivs i denna tråd är nått ytterligare eller om det jag har yppfyller det som utbildningen inehåller.
Hur som helst vore det trevligt att gå utbildningen med Guppa medlemmar.

Ha det bra!

M v H
Peter

Re: Förarintyg för båt och skoter. 16 år 3 månader sedan #11824

• alfons74
  • alfons74 Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Tja du liksom jag har överkurs på utbildning - vad som saknas är manöverintyg för högfartsbåt! :winner:

Sidan laddades på: 0.089 sekunder